Heidi en Manu in het nomadenleven

Bob en Wendy zijn weer terug!!!

We krijgen af en toeberichtjes en vragen dat we zolang niks van ons hebben laten horen en hoe het met ons gaat. Nou daar gaat ie dan!!!

Het leek even of we van de aardbodem verdwenen zijn, maar het tegendeel is waar. Onze benen hebben al weer een tijdje geleden afscheid genomen van het fietsen in India, en nu staan ze weer op Griekse grond. Of liever gezegd, ze staan weer in het Griekse beton! Want ja, ja, Manu heeft zijn Bob de Bouwer pet weer opgezet en Heidi heeft haar Wendy outfit weer aangetrokken. We zijn opnieuw aan het bouwen: twee stenen huisjes en we bouwen aan ons concept: Kalyvitis!

Na een fantastische ervaring in India, was het duidelijk dat we vorm moesten geven aan ons leven hier op Kreta. Met het bouwen van het huis en hier en daar wat werken, hebben we uitgebreid kennis kunnen maken met het Kretenzische klimaat, mentaliteit, cultuur en natuur. En uiteindelijk hebben we de conclusie getrokken: we willen hier voorlopig nog niet weg. Maar waarvan overleven in een gebied waar je alleen maar struikelt over de olijfbomen, bergen om je heen ziet en omsingeld bent door een helderblauwe zee? Nou, dat was snel duidelijk, juist! hiervan! Waarom niet met anderen delen, wat ons zo trekt aan Zuidoost-Kreta. Het simpele natuurlijke leven. Een simpel leven wat een hele andere luxe kent. Hier wordt zelden over het weer gepraat, want iedereen weet dat morgen de zon schijnt. Als je naar zee gaat, zijn de verlaten baaitjes en strandjes voor het uitkiezen. Ga je wandelen in ongerepte kloven en gebergten, kom je geen kip tegen. Grieken wandelen niet voor de lol, die beschouwen de natuur alleen maar als voedselbron. En wat voor één!

Hier hebben we geleerd hoe pure olijfolie wordt gemaakt én smaakt. We hebben onze ogen uitgekeken hoe ingenieus bijen honing maken. En we blijven verbaasd als we in het wild citroenen, vijgen, sinaasappels en noten kunnen plukken. Het is een primitief leven, waar cinema, shoppingcentra en hip uitgaansleven niet te bekennen zijn. Maar soms kan het wel eens goed zijn even uit de snelle moderne maatschappij te stappen en te realiseren dat hier de basis ligt. Voor degenen die dit leven even willen ervaren, hun harde schijf een tijdje willen wissen, zijn we het concept Kalyvitis aan het bouwen.

Kalyvitis (de naam van de plek waar we wonen) krijgt twee stenen huisjes midden tussen de olijfbomen. Het worden luxe huisjes; niet in materieel opzicht: er is geen airco (overbodig met die dikke muren), geen televisie, geen telefoonverbinding en geen internet. Maar de luxe zit hem juist in de ruimte, rust, kwaliteit en originaliteit. Zo krijgt elk huisje een privé dompelbad op het terras met uitzicht op de bergen. De luxe uit de natuur komt bijvoorbeeld van de duizenden sterren die 's nachts op je eigen terras te bewonderen zijn of van het opgediende ontbijt met zelfgemaakte honing, tomatenjam of kakelverse eieren gepikt bij onze vriend Yiannis. Degenen die zich willen verdiepen in het buitenleven hier, kunnen een bezoekje brengen aan onze bijenkasten, helpen met de olijfoogst, kaas maken, druiven plukken of raki stoken. Maar voor degenen die niks willen doen, die doen gewoon helemaal niks. Iedereen kan hier op zijn eigen manier binnen stappen in het buitenleven.

Met de productie van onze olijfolie en honing, het verhuur van de huisjes en alle mogelijke activiteiten, hopen we hier te kunnen overleven. Het zal niet makkelijk worden, maar wij vinden het de moeite waard om het te proberen; ons leven simpel en puur te houden, en dat te kunnen delen met mensen die dat waarderen!

Suzanne Glas

Ai wat klinkt dat weer heerlijk! Misschien van het najaar toch nog maar eens een weekje langskomen. Tot wanneer is het mooi weer?

Liefs Suzanne

monique

ja goed idee, wij zoeken nog een bestemming voor de herfstvakantie met onze kinderen. Hoe is het weer daar dan bij jullie??? en zijn de onderkomens dan al klaar? anders komen we gewoon volgend jaar hoor ergens begin juli of zo..

dianne en sam

lieve heidi en manu, fantastisch weer eens iets van jullie te horen, laten jullie weten wanneer de huisjes klaar zijn,
we hebben veel zin om jullie een keer te komen bezoeken om weer eens ouderwets lekker bij te kletsen, wij hebben -helaas- geen mob nr meer van jullie.
Manu, vorige week kwam je busje mij nog voorbij gescheurd..mis je je wasmassshientjes(hiihi) niet een klein beetje?ik weet zeker van niet, jullie hebben daar een heerlijk "vrij leventje", toppie, heel veel suxxes met het
bouwen van jullie huisjes enn Heidi nog steeds verslaafd aan het hardlopen??....
Dikke knuffels van ons xxxxx ps hier nog hetzelfde leventje hoor.., op dit moment kwakkelend weer..

Lizet

Ik meld me ook aan hoor! Ik ben afgelopen maandag net teruggekomen van mijn reis naar India en (klein beetje) Nepal. Ik heb vooral Ladakh gezien. Super mooi!! Ik ga nu even sparen en als de huisjes klaar zijn kom ik graag de vruchtbare Griekse bodem ervaren!!
Groetjes!

Pia Glas

Fijn om weer eens van jullie te horen.
Wij zijn dit jaar voor het eerst in Griekenland-Pogonia tegenover Lefkas geweest. Een heerlijk oord waar vrienden van ons een appartement hebben gekocht.
Ook wij vonde Griekenland heerlijk.
Bob en Wendy we wensen jullie weer een mooie nieuwe uitdaging en veel plezier.
Warme groet uit koud en nat Nederland John en Pia Glas

Shahab en Melanie

Hey,

Wat leuk om eindelijk weer een wat te kunnen lezen! Fantastisch initiatief (ik vroeg me al af wanneer het er van zou komen...) Dit is helemaal iets voor jullie!

Ik krijg spontaan de vakantiekriebels! Wij komen zeker een keer langs, want het is allemaal veel te lang geleden...

Nog een nieuwtje: er komt een broertje of zusje bij voor Zarah! Wat gaat de tijd toch snel....

Heel veel liefs van ons.

postmand@quicknet.nl

hoi heidi en manu wat hebben jullie het erg naar jullie zin daar,geweldig toch herrinner mij nog ons gesprek op die braderie in koewacht dat jullie een wereldreis zouden maken en dat jullie dit al voorelkaar hebben in paar jaar . nu een geweldige optrek in kreta en dan al die mooie verhalen je zou er een boek van moeten maken je bent een geboren schrijfster, ben zeker van plan om eens een huisje te huren bij jullie . het gaa jullie goed en geniet ervan,

veel liefs van je nicht wilma